Makkelijker bevallen?

Aroma therapie met Bulgaarse roos

Met Bulgaarse roos makkelijker bevallen

17 april 2018

De Bulgaarse roos (Rosa Damascena) staat bekend als een van de meest kostbare, maar ook een van de belangrijkste etherische oliën in de aromatherapie. Haar geur werkt in op geestelijk en emotioneel welzijn via het limbische systeem in de hersenen. Verschillende neurologische en hormonale reacties zorgen vervolgens voor een verlaging van stress, angst en depressie. De roos vermindert cortisolspiegels en brengt de bijnieren in balans. Tevens neemt de spanning op het sympathisch zenuwstelsel af. Dat samen zorgt voor een gevoel van veiligheid, welzijn en tevredenheid.

Onderzoekers van de Universiteit van Teheran bestudeerden of deze gunstige eigenschappen van de roos van nut kunnen zijn om gevoelens van angst en pijn gedurende de bevalling te verminderen. Hun onderzoeksgroep bestond uit vrouwen die nog niet eerder een kind gebaard hadden (n=110). Tijdens de ontsluiting inhaleerden de vrouwen ofwel rozenolie (2% verdunning op sesamolie, 0,8 ml gedruppeld op een kompres, bevestigd aan de kraag van de aanstaande moeder) ofwel een placebogeur (zoutoplossing). Ieder half uur werden opnieuw twee druppels roos of placebo op het kompres aangebracht. Gedurende verschillende fasen van de ontsluiting werden pijn en angst gemeten. Deze waren op alle meetmomenten lager in de rozengroep dan in de placebogroep. De onderzoekers concluderen dat rozenolie een effectieve manier is om angst en pijn gedurende de ontsluitingsfase van de bevalling te verminderen (Hamdamian et al., 2018).

Bron:
Hamdamian, S., Nazarpour, S., Simbar, M., Hajian, S., Mojab, F., & Talebi, A. (2018). Effects of aromatherapy with Rosa damascena on nulliparous women’s pain and anxiety of labor during first stage of labor. Journal of Integrative Medicine, 16(2), 120–125.